صور

و نفخ فی‌الصور ذلک یوم الوعید

صور

و نفخ فی‌الصور ذلک یوم الوعید

آخرین مطالب

  • ۲۵ مهر ۹۵ ، ۰۹:۴۳ دوم!

معادله عشق

چهارشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۳:۱۸ ب.ظ

هوالحکیم


از بچگی برایم فهم مقوله عشق سخت بود. نمی‌توانستم باور کنم که عشق تا وقتی در فراق است، عشق است و این عشق وقتی به وصال برسد، نابود می‌شود. نمی‌پذیرفتم که عشق با عقل در تعارض است. یعنی عاشق‌ها دیوانه بودند یا عاقل‌ها عاشقی کردن بلد نبودند؟ 

برای من طول کشید تا این معادله را برای خودم حل کنم. تا بفهمم عشق یعنی چه. بفهمم مجنون چرا مجنون شد و لیلا چرا برای مجنون، شد لیلا.


همه این‌ها از یک اشتباه تاریخی شروع شد. از آنجایی که ما نام عشق را بر «میل به پرستش» گذاشتیم. از آنجایی که دنبال خدا روی زمین گشتیم و همه خوبی‌هایی که باید در خدای واحد دنبال می‌‌کردیم، در آفریده زمینی سراغ گرفتیم و لاجرم این عشق فقط در فراق عشق می‌ماند و وصال نقطه زوال این عشق است. 

زیبایی عشق زمینی اتفاقا در رسیدن و ماندن است؛ ماندن و ساختن. 

عشق و وصال هم منافاتی با هم ندارند؛ وگرنه اینقدر عرفا و علما و معصومین ما از دوری باریتعالی بی‌تابی نمی‌کردند و آرزوی وصال در سر نداشتند. 

دوراهی عشق و عقل هم بی‌معنی است. عشق بدون عقل، هوس است و کسی که هنر عشق ورزیدن بلد نیست، عاقل محسوب نمی‌شود. 



پ.ن: این تفسیر شخصی من از عشق است. شاید کسانی هنوز بگویند که در دوراهی بین عشق و عقل گیر کرده‌اند و اتفاقا راست هم بگویند!



۹۴/۰۲/۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
صور

نظرات  (۱)

سلام

عشق...

به اعتقاد من واژه مقدسی هست اما به شرط اینکه درست تعریف بشه.

عشق به حراج گذاشته نمیشه تا به پای هوس ذبح بشه!!!!!!

یعنی چی گفتم زهرااااااااااااااااااااا:)))))))))))))))))))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی